Vi introducerar målningen genom att ta fram några få färger; blå, gul, röd och vit. Barnen får varsin pensel och varsin liten bytta med vatten. Att doppa penseln först i vattnet och sedan låta den "dansa" i färgen är inte alltid så lätt! Det syns att några av barnen målat lite hemma och en del inte alls. Andra gången vi målade var det lite lättare att "dansa" i färgen med penseln.
Barnen tittade mycket på varandra, de pratade inte så mycket, bara enstaka kommentarer förekommer.
Kommentarer som förekom var: "kolla!", "mc stuffin", "Hildas bokstav", "elefanten badar i sjön".
I det forsatta arbetet vill vi ge barnen möjlighet att öva upp den teknik som används när man målar med vattenfärg. Vi vill också jobba vidare med färgerna och hur vi kan blanda nya färger.
Enligt läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev 2010) ska förskollärarna ansvara för att resultatet av dokumentationen, uppföljningar och utvärderingar i det systematiska kvalitetsarbetet används för att utveckla förskolans kvalitet och därmed barns möjligheter till utveckling och lärande.






Inga kommentarer:
Skicka en kommentar